måndag 24 november 2008

Skottlossning på Meros Camping läser jag om i Tidningen. Det är inte speciellt förvånande, för Meros Camping är en misär som de flesta människor i Sverige inte tror finns. De som lever där, lever i princip på en soptipp. Ibland är det bättre, ibland sämre. På en liten yta finns psykiskt sjuka, förståndshandikappade, kriminella och ibland romer. Det är människor som tvingas till Meros av lite olika anledningar. Till Göteborgs absoluta botten kan säga. För misären på Meros är värre än vad de flesta svenskar överhuvudtaget kan tänka sig. Och jag ser det som ett resultat av den egofixerade nyliberala politik som styrt Sverige en lång period nu. Men nedskärningar och privatiseringar. Som fått till följd att tillståndet på ett sånt ställe som Meros blivit värre och sämre.

Det lever sammanlagt 15 barn på den här ytan och den yngsta är bara sju månader. En romsk familj sover tre stycken i en 90cm säng som vi tycker är för litet för en person. Husvagnarna och stugorna skulle inte ens duga till våran hund för många. Vissa av barnen har aldrig gått i skola, och får på det sättet ingen kontakt med andra barn, de stöts ut ur det sociala samhället.
Det här är riktigt hemskt och där jag är som volontär och jobbar med hemlösa där hjälper vi många utav de romska barnen genom att få leksaker, kläder etc.

Många tror att de som idag är hemlösa har gjort det valet, har fått så himla många chanser. Det kan räcka med en skilsmässa, några betalningsanmärkningar och ingen familj eller övrig kontakt som kan hjälpa till i krissituationer. Jag möter personer på Franciskushjälpen som är som vem som helst, precis som du och jag. Vi målar upp bilden av att hemlösa personer ska vara äckliga, tjuvaktiga, drogpåverkade, i många fall så stämmer inte den bilden.
Jag hittade till Franciskushjälpen via internet, jag fyllde i en blankett om att jag var intresserad av att jobba som volontär. dagen efter hörde de av sig och på det spåret var det. Jag har ni varit där varje vecka och jag trivs jättebra. Det finns runt 1500 hemlösa personer i Göteborg, hur många finns det då i hela Sverige?

Inga kommentarer: